Svatá trojice webdesignu: Typografie, kompozice a barvy (a ostatní krámy, co jsou jen pozlátko)
Jestli jste v webdesignu nějaký ten pátek, možná už jste slyšeli výrazy jako „Hlavně ať to skáče!“, „Přidej tam víc animací, ať je to cool!“ nebo „Nemohlo by to mít ten fajn glitch efekt, co jsem viděl na TikToku?“ Pokud ano, nadechněte se a zkuste se na chvíli zamyslet nad skutečnou podstatou designu. Animace a efekty jsou jako třpytivé cukrové zdobení na dortu – vypadají skvěle, dokud se nezakousnete a neucítíte jen suché těsto. Pojďme se podívat na opravdové mistrovství webdesignu: typografii, kompozici a barvy.
1. Typografie: Více než jen písmena na stránce
Ah, typografie. Tohle je ten skvostný element, který dělí amatérské návrhy od těch, které vypadají, jako by je polil andělský nektar. Chcete, aby váš web vypadal sofistikovaně? Pak zapomeňte na Comic Sans a zkuste něco, co nevyvolá záchvaty smíchu nebo pláče (nebo obojí).
Tip: Pokud máte nutkání použít deset různých fontů na jedné stránce, dejte si na hlavu mokrý hadr a zeptejte se sami sebe: „Co by udělal šílený návrhář z 90. let?“ A pak udělejte přesný opak.
Věděli jste, že existují fonty, které nejen vypadají skvěle, ale také se dají číst? Ne? Tak teď už ano. A ano, Times New Roman je zpět, ale jen pro ty, kteří se chtějí stát designovými hipstery s ironickým úšklebkem.
2. Kompozice: Tanec prvků na vaší stránce
Už jste někdy viděli web, kde text utíká z obrazovky doleva, obrázky visí jako špatně přibitý obraz a tlačítko pro přihlášení se krčí v pravém rohu jako zapomenutá ponožka? Pokud ano, pak víte, co se stane, když lidé ignorují kompozici.
Kompozice je tak trochu jako orchestr. Každý prvek má svou roli, od hrdinného tlačítka až po skromnou tečku na konci věty. Všechno musí hrát spolu. Chcete být maestro designu? Pak si osvojte pravidlo třetin, zlatý řez a hlavně nezapomeňte na svůj zdravý rozum (který, přiznejme si, občas v designu rád odchází na dovolenou).
Chaotická kompozice je jako strčit hlavu do mixeru a doufat, že vznikne krásný účes. Není to hezké a rozhodně to nevypadá dobře.
3. Barvy: Kouzlo, které může zbořit (nebo zachránit) svět
Víte, co mají společného špatné weby a neonové reklamní cedule? Obojí vás nutí přemýšlet, jestli si máte nasadit sluneční brýle, nebo rovnou utéct. Správné barvy jsou tou tajnou ingrediencí, která může z vaší stránky udělat pastvu pro oči, nebo ji proměnit v estetickou katastrofu.
Tip: Přestaňte volit barvy podle nálady. Tmavě modrá možná vyjadřuje vaši lásku ke klidným večerům u moře, ale na stránce pro dětskou hernu může působit asi stejně hravě jako noční můra klaunů.
Ať už je váš oblíbený barevný schémat pastelově růžovo-černo-zlatý nebo se vám líbí všechny odstíny duhy najednou, nezapomeňte na jednu věc: Kontrast je kamarád, ne úhlavní nepřítel.
4. Vše ostatní? Jen pozlátko
A teď se dostáváme k jádru pudla. Všechny ty animace, efekty a blikající pozadí – to jsou jen bonusy. Nemají žádnou šanci, pokud vaše typografie, kompozice a barvy stojí za nic. Je to jako dát chromové disky na auto bez motoru. Líbivé, ale naprosto k ničemu.
Závěr: Skutečný design není o tom, jak moc umí vaše stránky tančit na obrazovce. Je o tom, jak plynule a příjemně je dokáže uživatel projít, aniž by potřeboval mapu nebo aspirin.
Až příště budete tvořit, vzpomeňte si na svatou trojici webdesignu a přestaňte ztrácet čas vymýšlením animace, co uživatele nakonec jen naštve. Ovládněte typografii, kompozici a barvy – a nechte své dílo zářit jednoduchou dokonalostí.