Když řeknete grafikovi „Napiš to kapitálkama“, možná se na chvilku zastaví a odpoví: „Jasně, šéfe, ale spíš verzálkama :-)“ a pustí se do práce. Ale co to vlastně znamená „napsat to kapitálkama“? A proč byste to měli umět vysvětlit i vy, začínající webaři? Pojďme se na to podívat s nadhledem a humorem, protože kdo říká, že typografie musí být nuda?

VERZÁLKY: Když chcete, aby váš text doslova KŘIČEL

Verzálky, tedy velká písmena, jsou skvělé pro nadpisy nebo když chcete čtenářům nenápadně naznačit, že mají dávat pozor. Tak třeba: „ČTI DÁL, TOHLE JE DŮLEŽITÉ!“ Ano, určitě vás to upoutalo. Ale kdybych celý článek napsala takhle, asi byste brzy ztratili chuť číst. Verzálky jsou jako silná káva – výborné, ale s mírou. Jinak hrozí, že z nich budete mít nejen oči na vrch hlavy, ale i tik v levém oku.

Kapitálky: Elegance s nádechem minulých století

Kapitálky jsou takový zajímavý hybrid. Vypadají jako velká písmena, ale mají velikost malých písmen. Co to znamená? Je to, jako by verzálky zvolily dietu a trochu se smrskly. Kapitálky v textu dodávají jemný šmrnc a sofistikovanost. Ovšem upřímně – jejich použití je trochu jako nostalgie za gramofonem. Krásné, ale po chvíli unavující. A pokud je použijete ve větším množství, čtenář možná usne ještě před koncem nadpisu.

Minusky: Nenápadní hrdinové typografie

Minusky (minuskule), čili malá písmena, jsou to, co vaše oči milují. Jejich výšky a tvary přirozeně vedou oko po řádku, což zajišťuje pohodlné čtení. Minusky jsou jako ten kamarád, který na večírku nenápadně přináší nové nápoje a zajišťuje, že se každý cítí dobře. Nejsou sice tak nápadné jako verzálky, ale bez nich by to nebylo ono.

Proč to začínající webař musí umět vysvětlit

Představte si, že vám jednou klient napíše: „Můžete ten nadpis napsat kapitálkama?“ Vy, místo abyste na panice začali googlit a hledat vysvětlení, odpovíte s klidem: „Samozřejmě, ale víte, že kapitálky se už moc nepoužívají, protože unavují oči? Možná bychom mohli zvážit něco, co lépe funguje.“ Ale taky už víte, že lidi obecně chtějí velká písmen, ale chybně tomu říkají Kapitálky – i své klienty musíme vzdělávat 🙂 A tady máte bod navíc za expertní přístup.

Závěr: Typografie s úsměvem

Takže až příště budete řešit kapitálky, buďte připraveni. Nejen, že budete vědět, co to znamená, ale přidáte i špetku humoru do vysvětlení. Protože být webař neznamená jen kódovat, ale chápat, jak drobnosti ovlivňují celkový dojem. A pamatujte – i kapitálky mají své kouzlo, jen ho nesmíte přehnat. Nebo skončíte, jako kdyby vás sežrala verzálková příšera.

Skip to content